Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Stock Polska rzuca wyzwanie Żubrówce produkowanej przez CEDC
z dnia:2009-10-26
Za kilka dni dawny Polmos Lublin wprowadzi na polski rynek Żołądkową Gorzką na trawie żubrowej. Ten produkt spółki należącej do Stock Spirits – czołowego producenta alkoholu w Europie Środkowej – będzie konkurentem znanej w Polsce Żubrówki. Od czterech lat należy ona do Central European Distribution Corporation, spółki notowanej w Nowym Jorku i Warszawie, która jest m.in. liderem rynku wódki w Rosji.
– Wprowadzenie do oferty wódki imitującej słynną Żubrówkę jest kolejnym krokiem mającym umocnić pozycję Stock Polska – komentuje Michał Potyra, analityk UniCredit CAIB Poland. Z danych firmy Nielsen wynika, że producent Żołądkowej Gorzkiej przesunął się na pozycję numer jeden polskiego rynku wódki w połowie tego roku. W lipcu 2009 r. wyprzedzał CEDC, poprzedniego lidera, o ponad 2 pkt proc.
Michał Potyra zwraca uwagę, że do tej pory Stock Polska zwiększał udziały głównie kosztem przeżywającego kłopoty finansowe Belvedere (gracz numer trzy na rynku wódki). Teraz natomiast uderza bezpośrednio w CEDC. – To ryzykowna strategia i może doprowadzić do retorsji ze strony konkurenta oraz zaostrzy konkurencję w branży – uważa analityk.
William Carey, prezes CEDC, nie zdradza, jak zamierza odpowiedzieć na posunięcie konkurenta. Podkreśla tylko, że  w sukces nowej odmiany Żołądkowej Gorzkiej nie wierzy: – Już kilka razy widzieliśmy próby wprowadzania marek pragnących budzić skojarzenia z Żubrówką, ale nigdy nie odniosły one sukcesu.
W CEDC podkreślają także, że siłą ich marki jest duża rozpoznawalność, także za granicą. W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku jej sprzedaż w sklepach bezcłowych zwiększyła się o 47 proc. Ponadto marka CEDC jest jedyną, która może być sprzedawana z trawą żubrową w butelce.
Tymczasem to nie pierwsze starcie Stock i CEDC w walce o rynek wódek gatunkowych. Według naszych szacunków Polacy przeznaczają na nie co piątą złotówkę wydawaną na wódkę. W sumie jest to ok. 2 mld zł.
Cztery lata temu obie firmy ubiegały się o przejęcie od Skarbu Państwa kontrolnego pakietu Polmosu Białystok. Producenta Żubrówki za ponad 1 mld zł kupił wówczas CEDC. Wygrana zwiększyła apetyt Careya na zyski z wódek kolorowych. Trzy lata temu chciał kupić Polmos Lublin. Na transakcję nie zgodził się jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dlatego w 2007 r. CEDC wprowadził na rynek Złotą Gorzką, która miała odebrać część udziałów Żołądkowej Gorzkiej. Do tej pory jednak marka ta nie weszła do ścisłej czołówki wódek gatunkowych. Wczoraj William Carey nie odpowiedział nam na pytanie, jak z perspektywy czasu ocenia wprowadzenie Złotej Gorzkiej na rynek.
Według Nielsena Żołądkowa jest liderem kolorowych wódek. Jej udziały wynoszą ok. 38 proc. Stock zapowiada, że w ciągu dwóch, trzech lat jego nowy produkt może zdobyć ok. 6 proc. segmentu wódek smakowych.

 Źródło: Rzeczpospolita - Beata Drewnowska


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|