Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Sprzedaż Belvedere spadła o 26,3% w 2009 roku
z dnia:2010-03-16
Przychody brutto ze sprzedaży Belvedere (notowanej na GPW pod skróconą nazwą Sobieski) wyniosły w 2009 roku 873,4 mln euro, o 26,3% mniej niż rok wcześniej kiedy było to 1185,5 mln euro, poinformowała spółka w prezentacji na swojej stronie internetowej. Wyniki są nieaudytowane.
Belvedere podało, że za spadek wartości sprzedaży o ponad 111 mln euro, czyli 9,4% odpowiadają zmiany różnice kursowe.
Tymczasem sprzedaż netto z wyłączeniem akcyzy wyniosła w ub.r. 599,2 mln euro, o 21,3% mniej niż w 2008 kiedy było to 761,5 mln euro. Przez różnice kursowe sprzedaż netto spadła o 7,2% czyli 55,2 mln euro.
W samym IV kw. 2009 sprzedaż wyniosła 228,9 mln euro, o 26,2% mniej niż w tym samym okresie 2008 kiedy wyniosła 310,3 mln euro. Tymczasem sprzedaż netto wyniosła 151,3 mln euro wobec 197,3 mln euro w analogicznym okresie ub.r. (23,3% mniej).
Sprzedaż w Polsce stanowiła ponad 40% całkowitych przychodów grupy w 2009. Ponad 39% stanowiła Francja. Nowe rynki spółki to 14,2%, a pozostałe rynki to Litwa i Bułgaria z łącznie ponad 6% udziałem.
Belvedere podało, że na działalność spółki istotny wpływ miała procedura ochronna przed wierzycielami w 2009 oraz wahania kursów walut. W efekcie największy, bo aż 77% spadku całkowitej sprzedaży w 2009 roku grupa zanotowała na rynku polskim. Kolejne 16% spadku wynika z likwidacji nierentownej działalności w segmencie winiarskim we Francji.
W Polsce Belvedere wypracowało w 2009 roku przychody netto w wysokości 242,9 mln euro wobec 367,7 mln euro rok wcześniej. Spadek o 56,4 mln euro to efekt zmian kursowych, a dalsze 68,4 mln euro wynika z ograniczenia działalności firmy w związku z prokurą ochronną przed wierzycielami.
Spółka szacuje, że w grudniu 2009 udziały rynkowe wódki Sobieski w Polsce wynosiły 16,6% wobec 22,6% rok wcześniej.
Producent zwiększył sprzedaż wódki Sobieski dwukrotnie na rynku amerykańskim w 2009 roku do 5,18 mln litrów.
Belvedere podało, że szybki wzrost grupy w segmencie wódek markowych w USA jest napędzany właśnie przez markę Sobieski. Rok wcześniej spółka sprzedała około 2,5 mln litrów tej wódki za oceanem. Szef Belvedere Krzysztof Tryliński zapowiadał pod koniec 2009 roku, że w ciągu dwóch lat sprzedaż Sobieskiego ma sięgnąć nawet 18 mln litrów.
Od kwietnia ub. r. ambasadorem marki Sobieski na świecie jest aktor Bruce Willis. Gwiazdor kina akcji jednocześnie został akcjonariuszem Belvedere.
Jednocześnie Belvedere podało, że jego łączna sprzedaż netto w USA wyniosła 61,2 mln euro wobec 57 mln euro rok wcześniej, co oznacza wzrost o 7,4%.


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|