Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Ostry konflikt w polskiej wódce
z dnia:2010-11-02
Wódki kupujemy coraz mniej. Tracą na tym producenci. Do tej pory z ograniczeniem popytu najlepiej radził sobie Stock Polska.
Gra toczy się o udziały w polskim rynku wódki wartym ok. 13 mld zł. Czysta de luxe żołądkowa gorzka ma w nim ponad 16 proc., co daje jej pozycję lidera. Natomiast starogardzka to marka numer trzy z udziałami przekraczającymi 5 proc. – Starogardzka ma silną pozycję rynkową i nie musi korzystać z renomy produktów konkurencji, zwłaszcza tych sprzedawanych w zupełnie innym segmencie cenowym – mówi Maciej Meyer, rzecznik prasowy grupy Sobieski należącej do polsko-francuskiego Belvedere, trzeciego producenta wódki w Polsce. Innego zdania jest Stock Polska. Lider branży twierdzi, że opakowanie starogardzkiej, które trafiło do sklepów w sierpniu tego roku, zbyt przypomina to, w którym sprzedawana jest czysta de luxe. Sprawa znalazła się w Sądzie Okręgowym w Lublinie, który pod koniec września zdecydował, że na czas trwania postępowania Destylarnia Sobieski nie może sprzedawać ani promować starogardzkiej.
Belvedere zapowiada, że odwoła się od postanowienia sądu. Aby jednak nie narażać na straty siebie i kontrahentów, już teraz zmienia etykietę. Jak ustaliła „Rz”, produkcja nowego opakowania ruszy w tym tygodniu.
Belvedere nie może sobie pozwolić na zablokowanie sprzedaży swojej czołowej marki nie tylko ze względu na wyhamowanie na polskim rynku wódki (według Nielsena w I półroczu 2010 r. jej sprzedaż spadła o ok. 4 proc., do 123 mln l). Firma stara się wyjść na prostą po tym, jak pod koniec 2009 r. sąd francuski zatwierdził jej plan naprawczy. Zakłada on, że spółka ma dziesięć lat na spłatę 550 mln euro zadłużenia. Termin pierwszej raty przypada na listopad 2010 r.
W pierwszej połowie 2010 r. przychody grupy spadły o 3,2 proc., do 292,7 mln euro. Lepiej firma poradziła sobie w Polsce, swoim największym rynku. Jej przychody wzrosły tutaj o 2,8 proc., do 58,7 mln euro. Sprzedaż napędziła m.in. wprowadzona do sprzedaży w marcu 2010 r. wódka Krupnik.
Tymczasem także Belvedere walczy w sądzie. W czerwcu 2010 r. wystąpił o 723 mln euro odszkodowania od The Bank of New York Mellon. Oskarża go m.in. o naruszenie reputacji. Nowojorski bank reprezentował wierzycieli Belvedere. Spółka wielokrotnie podkreślała, że wśród nich są podmioty związane z Oaktree Capital Management, właścicielem Stock Polska.

Źródło: Rzeczpospolita, Beata Drewnowska


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|