Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Sprzedaż whisky w Polsce wzrosła w ciągu minionego roku o 40 procent. Trunek ten coraz rzadziej kojarzony jest z luksusem.
z dnia:2006-01-11

Jak donosi portal mediarun.pl powołując się na artykuła zamieszczony w dzienniku "Rzeczpospolita" z dnia 29 grudnia 2005 sprzedaż whisky w Polsce wzrosła w ciągu minionego roku o 40 procent. Według raprotu firmy badawczej AC Nielsen od września 2004 r. do zeszłorocznej jesieni polscy klienci kupili w sklepach ponad 2 mln litrów whisky, czyli ok. 600 tys. litrów więcej niż rok wcześniej. - Gdyby doliczyć whisky kupowaną w pubach i restauracjach, wzrost byłby o 15 - 20 proc. większy - uważa Maciej Dąbrowiecki, prezes firmy Bols produkującej mocne alkohole, której właścicielem jest Central European Distribution Corporation. W ciągu ostatnich miesięcy sprzedaż marki Glenfiddich, którą importuje spółka, wzrosła o 50 procent.

Sprzedaż whisky zwiększa się od dłuższego czasu. W 2004 r. kupiliśmy o ponad 70 proc. tego trunku więcej niż w 2003 r. - Tak rekordowy wzrost był spowodowany obniżką cen nawet o jedną trzecią. To efekt zniesienia ceł po 1 maja 2004 r. - tłumaczy Bibianna Konieczna, członek zarządu Brown-Forman Polska, firmy sprowadzającej do Polski whisky Jack Daniel's. W tym roku sprzedaż tej marki wzrosła do 216 tys. litrów z ok. 135 tys. litrów w ubiegłym roku.

Zdaniem Bibianny Koniecznej redukcja cen skłoniła Polaków do sięgnięcia po nieznane dotychczas alkohole, które były wcześniej zbyt drogie. - Whisky zaczęły kupować osoby, które do tej pory zaopatrywały się w nią w strefach wolnocłowych - mówi Maciej Dąbrowiecki. Coraz chętniej sięgają po nią również amatorzy mocnych alkoholi,wybierając ją zamiast tradycyjnej wódki czystej.

Najbardziej popularną marką jest Johnnie Walker Red. Whisky importowana przez Diego Polska ma ponad 27 proc. udziału w rynku. Chętnie kupowane są także: Ballantine's Finest (ok. 14 proc.), Johnnie Walker Black (7,5 proc.) oraz Jack Daniel's (blisko 6 proc.).

- Znana i ceniona marka ma dla wielu klientów znaczenie, szczególnie jeśli kupują whisky, aby podnieść swój status lub dać ją w prezencie - uważa Bibianna Konieczna. Whisky jest nadal uznawana za trunek ekskluzywny, pity przede wszystkim przez mężczyzn, którzy odnieśli sukces.

Przybywa jednak trunków z jęczmienia, które są tańsze niż wysokiej jakości wódka (np. 0,7 l whisky Black & White kosztuje w sklepach ok. 40 zł). Szacuje się, że łącznie mają one ok. 10 proc. udziału w rynku whisky. - Przystępna cena ma dla klientów znaczenie, co widać zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę wzrost wartości rynku whisky w Polsce - tłumaczy prezes firmy Bols. W ostatnim roku wartość sprzedaży zwiększyła się o prawie 30 proc. i wyniosła ok. 17 mln zł.

W 2004 r. niemal całość whisky kupionej w Polsce pochodziła z importu. W V&S Luksusowa w Zielonej Górze przyznają, że sprzedaż produkowanej przez nich marki Dark Whisky zmalała. Takich kłopotów nie mają natomiast z trunkami importowanymi - The Macallan i The Famous Grouse.

- Rosnąca sprzedaż whisky nie jest zagrożeniem dla polskiej wódki - uważa Henryk Tomasik, dyrektor Krajowej Rady Przetwórstwa Spirytusu. Rynek whisky jest nadal niszowy, stanowi 2,3 proc. ogólnej sprzedaży mocnych alkoholi.

Robert Przepiórski

Źródło: http://www.mediarun.pl/press/id/13157 z dnia 11 stycznia 2006

cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|