Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Wina owocowe
z dnia:2011-11-21
Wina z owoców stają się produktem niszowym w Polsce. Szkodzi im zła reputacja i brak promocji.
W ciągu ośmiu miesięcy tego roku produkcja win owocowych zmalała w Polsce o ponad jedną dziesiątą, do niecałych 600 tys. hl - wynika z danych GUS.
Kurczy się także liczba producentów win owocowych. Kilkanaście lat temu było ich ok. 200. Obecnie, według różnych szacunków, jest ich 30 - 70.
- Od kilku lat w Polsce maleje przede wszystkim sprzedaż najtańszych win owocowych niskiej jakości - mówi Jacek Jantoń, prezesa firmy winiarskiej Jantoń. - Na ich miejsce pojawiają się napoje alkoholowe oraz gotowe drinki na bazie win z owoców ze średniej półki cenowej, ale nie są w stanie zająć luki po tanich winach - dodaje.
O sukces win owocowych wyższej jakości jest w naszym kraju trudno, ponieważ Polakom trunki z owoców kojarzą się właśnie z tymi najtańszymi, które zdobyły popularność w czasach PRL. Produkty winopodobne, zwane m.in.jabolami oraz siarami zaczęły polski zalewać rynek od lat 70. XX wieku.
- W Polsce nadal uważa się, że wina owocowe to wina gorszego gatunku - tłumaczy Elżbieta Pawłowska, dyrektor Krajowej Rady Winiarstwa i Miodosytnictwa.
Firma Jantoń ma w swojej ofercie ekologiczne wino aroniowe. Trafia ono jednak głównie na eksport, m.in. na rynek niemiecki. - Na razie nie planujemy wprowadzania na rynek kolejnego drogiego wina owocowego - mówi Jacek Jantoń.
Polskie firmy nie chcą inwestować w  owocowe wina markowe, ponieważ nie mają gwarancji, że inwestycja się zwróci. - Koszt produkcji jest dużo wyższy niż w przypadku tanich produktów winopodobnych - tłumaczy Elżbieta Pawłowska.
Branża przyznaje także, że winom owocowym z wyższej półki przydałaby się kampania promocyjna. Na tę jednak ich nie stać.
- Za 8 - 10 lat produkcja tanich winopodobnych produktów przestanie się w Polsce całkowicie opłacać i znikną one ze sklepów. Pozostaną jedynie wina wysokogatunkowe z owoców. Będą jednak stanowić niszę w całym rynku alkoholi  -  uważa Jacek Jantoń.
Coraz silniejszym konkurentem win owocowych stają się w Polsce także wina gronowe.
Rocznie  wydajemy już na te klasyczne wina nieco ponad 1 mld zł. W biegłym roku ich sprzedaż zwiększyła się o prawie 8 proc. W podobnym tempie wydatki na nie rosną także w tym roku.

Źródło: ekonomia24


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|