Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Wódka Krupnik liderem w Polsce
z dnia:2012-02-22
W październiku 2011 roku do krupnika produkowanego przez polsko-francusk± grupę alkoholow± Belvedere należało 12,6 proc. udziałów w polskim rynku wódki - wynika z ostatniego raportu firmy badawczej Nielsen, do którego dotarła "Rz". Było to o niemal 1 pkt proc. więcej niż udział czystej de luxe, dotychczas najpopularniejszej w naszym kraju. Przed rokiem ta należ±ca do firmy Stock Polska marka miała 15,6 proc. rynku, a jej sprzedaż liczona w litrach była o niemal 30 proc. wyższa. Krupnik, który zadebiutował w sklepach wiosn± 2010 r., miał w październiku 2010 r. 6,7-proc. udział.
Sukces Krupnika potwierdza jego wynik w tegorocznym rankingu Najcenniejszych Polskich Marek "Rz" - wartość brandu wzrosła niemal 10-krotnie, z 16,5 do prawie 160 mln zł, co dało mu awans z 323 na 75 miejsce.
W Belvedere, trzecim producencie wódki w Polsce, s± przekonani, że to nie koniec ekspansji ich marki.
– Krupnik jest w stanie w dalszym ci±gu zwiększać udziały - mówi "Rz" Krzysztof Tryliński, prezes i współwła¶ciciel Belvedere. – W jego zasięgu jest 15 - 16 proc. polskiego rynku wódki. Powinien osi±gn±ć ten poziom w ci±gu dwóch – trzech miesięcy - dodaje. Zdaniem prezesa Belvedere zmiana na pozycji lidera była kwesti± czasu. – W przeciwieństwie do naszego rywala nie inwestowaliśmy dziesi±tków milionów złotych w wypromowanie naszej marki i stopniowo budowaliśmy pozycję rynkow± krupnika. Udziały czystej de luxe przestały rosn±ć wówczas, gdy Stock Polska zaprzestał kosztownej walki o półkę sklepow± - mówi Tryliński. Stock Polska – mimo że ł±czne przychody ze sprzedaży w październiku tego roku były o 14 proc. niższe niż przed rokiem – nadal jest niekwestionowanym liderem polskiego rynku wódki. Jego udziały wynosz± w nim ok. 34 proc. Stock nie chce komentować pozycji rynkowej swojej marki.
– Pomimo spadku wolumenu ten rok był dla nas bardzo dobry (Stock Polska należy do Stock Spirits – red.) - mówi Marek Malinowski, prezes Stock Polska. –Naszym zmartwieniem jest kurs złotego, nie konkurencja – dodaje.
– Udało się nam ugruntować pozycję krupnika w Polsce. Teraz zamierzamy wypromować go za granic± – mówi Krzysztof Tryliński. Na pierwszy ogień ma pójść m.in. Francja, Niemcy, Hiszpania i Włochy. Prezes Belvedere nie obawia się, że plany firmy pokrzyżuje kryzys.
– Krupnik jest wódk± mainstream, czyli z tzw. ¶redniej półki cenowej. Sprzedaż alkoholi tego typu, w przeciwieństwie do tych luksusowych, nie spada – wyja¶nia Tryliński.
Przykładem jest Sobieski, za granic± oferowany przez Belvedere jako marka mainstreamowa. Wódka ta z udziałami 12 proc. zajmuje pozycję numer jeden we Francji. Popyt na ni± ro¶nie także w Stanach Zjednoczonych, obecnie jej największym rynku. W tym roku po raz pierwszy w historii Belvedere sprzeda tam ponad 9 mln l trunku.
Niewykluczone, że w Stanach do sobieskiego doł±czy krupnik. – Rynek amerykański jest bardzo trudny i wymaga przygotowania specjalnej strategii, nad któr± obecnie pracujemy – mówi Krzysztof Tryliński.
Sobieski od tego roku walczy także o Indie, w których popyt na wódkę jest coraz większy. W tym roku jego sprzedaż powinna sięgn±ć 630 tys. l. Belvedere stara się także wprowadzić swoj± wódkę na rynek chiński.
Marka, któr± Belvedere stara się podbić rynek globalny, gorzej radzi sobie w Polsce. Popyt na sobieskiego w naszym kraju spada. Jednak, jak zaznacza Krzysztof Tryliński, traci nie tylko marka jego firmy, ale także inne wódki zaliczane do kategorii premium. Powodem jest większa ostrożno¶ć Polaków w wydawaniu pieniędzy (dlatego zyskuj± wódki ze ¶redniej półki, których jakość jest zazwyczaj podobna do premium). Zdaniem prezesa Belvedere na obraz tego segmentu rynku przekłada się także ostra walka, jak± z mark± Stock Prestige toczy Stock Polska.

Rzeczpospolita, Beata Drewnowska


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowo¶ci|Zdjęcia|
|Forum|Księga go¶ci|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|