Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Polacy wydają na wina już niemal 2 mld złotych
z dnia:2012-07-09
W ciągu ostatnich pięciu lat wartość rynku urosła o ponad jedną czwartą
Na wina przypada już 7 proc. łącznych wydatków Polaków na alkohole, które w ubiegłym roku sięgnęły 26 mld zł ? wynika z najnowszego raportu grupy Ambra, lidera branży. Ale to nie koniec rozwoju tego rynku.
W ciągu najbliższych pięciu lat udział win w polskim rynku alkoholi ma szansę przekroczyć 10 proc. ? mówi ?Rz" Robert Ogór, prezes Ambry. - To możliwe, ponieważ w latach 2012 ? 2014 sprzedaż win stołowych, najbardziej popularnych spośród win oferowanych w Polsce, powinna rosnąć w tempie 9 ? 10 proc. rocznie. W kolejnych latach w ślad za nimi powinna także rosnąć sprzedaż win musujących ? dodaje szef Ambry.
Wina stołowe, czyli klasyczne wina gronowe, były motorem rynku w 2011 r. Wartość ich sprzedaży sięgnęła 1,2 mld zł i była o niemal 8 proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast jej wielkość poszła w górę o niemal 10 proc., do 63,1 mln litrów. W tym samym czasie łączny popyt na wina w naszym kraju urósł o niecałe 4 proc., do 106 mln litrów. Nasze łączne wydatki na te alkohole zwiększyły się o 4,1 proc., do niemal 1,9 mld zł.
- Wina będą zyskiwać kosztem wódki i piwa nie tylko dlatego, że ich spożycie jest znacznie niższe niż w przypadku tych dwóch wiodących alkoholi w Polsce. Ich rosnąca popularność ma także związek ze zmianą postaw konsumenckich ? mówi Robert Ogór. Jego zdaniem moda na wino to m.in. efekt częstszych niż kiedyś zagranicznych podróży Polaków, wzrostu dochodów oraz wiedzy na temat tych alkoholi.
Z raportu Ambry wynika, że statystyczny Polak wypija zaledwie 3,4 l wina rocznie. To ponad 13 razy mniej niż przeciętny Francuz, który spożywa najwięcej wina w Europie. Znacznie więcej niż my win spożywają także Węgrzy i Niemcy, po mniej więcej 24 litry per capita rocznie.
- Swoje pięć minut na rynku wina dostrzegły największe polskie sieci dyskontowe, czyli Biedronka i Lidl. Obie bardzo powiększyły ofertę tych produktów i w ubiegłym roku przeprowadzały intensywne akcje promocyjne - mówi Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG.
W 2011 roku dyskonty sprzedały o ponad jedną piątą win więcej niż rok wcześniej. Wartość sprzedawanych przez nie win urosła zaś o niemal 32 procent.
Zarówno Lidl, jak i Biedronka zapowiadają, że w tym roku będą ponownie zwiększać ofertę win. - Jeżeli spojrzymy na konsumpcję wina w Polsce i porównamy ją z krajami zachodnimi, jesteśmy praktycznie na samym końcu - mówi Anetta Jaworska-Rutkowska z Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciela Biedronki. - Z tego też powodu rozwój oferty w tym zakresie jest bardzo interesujący dla naszej firmy.
- Dalsza kampania marketingowa sklepów dyskontowych i inwestycje w poszerzanie oferty mogą wpłynąć na strukturę rynku. Przyczyni się to do dalszej popularyzacji spożycia wina w Polsce, ale równocześnie może spowodować spadek cen i marż, a w konsekwencji zagrozić istnieniu sklepów specjalistycznych - uważa Grauer. > Biedronka koncentruje się na rozwijaniu oferty win kosztujących 10 - 20 zł za butelkę. Na wina w tej cenie przypada niemal połowa polskiego rynku win stołowych. Droższe wina, za ponad 30 zł, mają tylko 4 proc. udziałów w rynku.

Źródło: Rzeczpospolita, Beata Drewnowska


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|