Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Tłuste lata rynku wina w Polsce
z dnia:2012-09-25
Polacy rozsmakowali się w gronowych trunkach. Ich sprzedaż będzie rosła w kolejnych latach
- W pierwszej połowie tego roku łączna sprzedaż wina w naszym kraju mogła wzrosnąć o niemal 10 proc. ? szacuje Rober Ogór, prezes grupy Ambra, lidera polskiego rynku wina. - W tym czasie popyt na wina spokojne, czyli klasyczne wina gronowe, zwiększył się o niemal 16 proc. - dodaje.
Szef Ambry nie wyklucza, że w drugiej połowie roku może być trudno utrzymać dynamikę z pierwszego półrocza.
- Mamy do czynienia z pogorszeniem koniunktury, może więc dojść do lekkiej korekty - uważa Robert Ogór.
Polskiemu rynkowi wina, wartemu już niemal 2 mld zł, stagnacja jednak nie grozi. W górę będzie szła głównie sprzedaż win gronowych. - Spożycie wina w Polsce jest nadal niższe niż w wielu krajach Europy, także tych bezpośrednio sąsiadujących z nami. Dlatego jego sprzedaż ma szansę rosnąć o 5-10 proc. rocznie w ciągu co najmniej najbliższych pięciu lat - mówi Ogór.
- Do nasycenia polskiego rynku wina można dojść najwcześniej w latach 2025-2030 - szacuje Peter Pulawski, prezes firmy Grand Cru prowadzącej sieć sklepów dobrewina.pl.
Do walki o rosnący rynek win spokojnych włączają się kolejne firmy. Jest wśród nich Jantoń, spółka znana przez lata głównie za sprawą win owocowych. Ich udział w sprzedaży kurczy się jednak na korzyść win spokojnych. W pierwszym półroczu sprzedaż tych ostatnich urosła o 119 proc. W najbliższych miesiącach Jantoń zamierza umacniać swoją pozycję dzięki nowej marce Celebro. Oferowane pod nią trunki wyróżniają znajdujące się na etykietach ikonki pasujących do niej potraw.
- Posiłki są drugą po spotkaniach towarzyskich, okazją, podczas której Polacy najchętniej piją wino. Tę pierwszą wykorzystuje już do promocji dystrybutor Carlo Rossi. My postanowiliśmy wykorzystać celebrowanie jedzenia - mówi Jacek Jantoń. - W ciągu 1 - 1,5 roku Celebro może zdobyć pozycję numer dwa na polskim rynku win gronowych - szacuje.
Nadal zyskuje marka Carlo Rossi. Anna Załuska, rzecznik prasowy firmy CEDC, oferującej Carlo Rossi w Polsce, podaje, że tylko w kwietniu i maju jej sprzedaż poszła w górę o 7 proc.
Ambra szacuje - na podstawie danych firmy badawczej Nielsen - że w pierwszej połowie tego roku najszybciej, o ok. 30 proc., rosła sprzedaż wina w dyskontach. Na sieci handlowe przypada w sumie 67 proc. polskiego rynku wina w ujęciu wartościowym.
- Rosnąca sprzedaż wina w dyskontach nie jest zagrożeniem dla branży, bo niskie ceny zachęcają do zakupów osoby, które od tej pory nie interesowały się winem - uważa Ogór. > Miłośnicy wina, gotowi wydać więcej na ulubione trunki, odwiedzają sklepy specjalistyczne. Wartość tej części rynku może sięgać 100 mln zł. Kolejne 400 mln zł wydajemy na wina w restauracjach.
W pierwszej połowie 2012 r. sprzedaż w 27 sklepach firmy dobrewina.pl urosła o niemal 20 proc. Pulawski uważa, że w ciągu najbliższych 10 lat liczba placówek w ramach tej sieci ma szansę przekroczyć 100.
Polacy najwięcej wydają nadal na wina bułgarskie. Ich popularność jednak spada. Zyskują za to wyraźnie np. wina z Francji. - Duże zainteresowanie winami bułgarskimi czy węgierskimi w latach poprzednich to pozostałość po czasach PRL. Kupując coraz więcej wina z takich krajów jak Francja czy Hiszpania, stajemy się normalnym europejskim rynkiem wina - uważa Robert Ogór.
W spółce Sobiesław Zasada Import Win usłyszeliśmy, że większym zainteresowaniem cieszą się oferowane przez nią wina hiszpańskie i włoskie. W drugiej połowie tego roku spodziewa się wzrostu sprzedaży o ok. 10 proc.

Rzeczpospolita, Beata Drewnowska


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|