Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Brazylijczycy sprzedadzą nam wódkę
z dnia:2007-01-23
Brazylijczycy otwierają w Polsce centrum dystrybucyjne. Ma to pomóc ich towarom w podbiciu rynków Europy Wschodniej. Polska też by chciała otwierać takie centra, ale na razie musimy obejść się smakiem.

Warszawskie centrum dystrybucyjne będzie piątym na świecie - wcześniej podobne Brazylijczycy otworzyli w Dubaju, Miami, Frankfurcie i Lizbonie. Centrum ma promować produkty brazylijskie i zwiększyć naszą wymianę handlową.

Obroty handlowe pomiędzy Polską i Brazylią w zeszłym roku sięgnęły 700 mln dol., z czego dwie trzecie to brazylijski eksport do Polski. Kupujemy głównie samoloty (LOT kupuje brazylijskie embraery), tytoń i rudy żelaza. Brazylijczykom sprzedajemy nasze nawozy sztuczne, maszyny i węgiel.

- Na początek przy centrum będzie działać 56 firm. Będą oferować brazylijską żywność, kosmetyki, maszyny, sprzęt medyczny, muzykę czy Cachasę - brazylijską wódkę z trzciny cukrowej - mówi Juan Quirós, prezes Brazylijskiej Agencji Promocji Eksportu APEX. Za pośrednictwem centrum Brazylijczycy chcą sprzedawać swoje produkty nie tylko w Polsce, ale też m.in. na rynku rosyjskim. - Być może firmy te zechcą w przyszłości zainwestować i otworzyć produkcję w Polsce - mówi Quirós.

Polska może Brazyli tylko pozazdrościć, bo na razie nasze pomysły na promowanie polskiej gospodarki za granicą nie wypalają. W zeszłym roku ogłoszono, że na miejscu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych powstanie Polska Agencja Handlu i Inwestycji zajmująca się nie tylko przyciąganiem i obsługiwaniem inwestorów, ale także promowaniem polskiej gospodarki i polskiego eksportu. Miała ona mieć więcej możliwości, otwierać swoje placówki zagraniczne. Z projektu jednak nic nie wyszło. Podobny los spotkał pomysł resortu gospodarki połączenia Polskiej Organizacji Turystycznej i PAIiIZ. Sprzeciwiła się temu branża turystyczna. - Za pomysłem stworzenia jednej agencji przemawiały względy finansowe. Ale jeżeli zdaniem niektórych osób narusza to interesy branży turystycznej, to nie chcemy iść pod prąd - tłumaczy wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek. Zapowiada, że minister gospodarki powoła zespół ekspercki, który w ciągu miesiąca opracuje nowy model promocji gospodarczej Polski za granicą. - Chciałbym, żeby przyszła agencja była partnerem do robienia biznesu - mówi Kaczmarek.

Tymczasem resort gospodarki opracowuje regionalne strategie promocji naszej gospodarki. Wybrał kilka rynków, na których zamierza skupić swoje działania. Jednym z nich jest Brazylia. Oprócz niej są także Chiny, Indie oraz Kazachstan. - Stawiamy na rynki jeszcze nieodkryte przez polskie firmy - mówi Kaczmarek. Promocja w tych regionach ma polegać na organizowaniu wystaw, targów czy misji, mocniejsze ma być wsparcie polityczne dla polskich przedsiębiorców chcących działać w tych krajach.

Minister Kaczmarek ma nadzieję, że podobnie jak Brazylijczycy u nas, my także kiedyś otworzymy centrum dystrybucyjne w Brazylii. - Pracujemy nad tego typu pomysłem i to właśnie dla rynku brazylijskiego. Muszą się jednak znaleźć polskie firmy zainteresowane tym projektem - mówi.

Źródło: Gazeta Wyborcza


cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|