Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
CEDC i Sobieski walczą o pierwsze miejsce na polskim rynku wódki.
z dnia:2007-07-31

Za ok. 23 mln zł spółka Central European Distribution Corporation kupiła dystrybutora alkoholu PHS. Na sprzedaż trunków stawia także jej największy rywal Sobieski

Przejęcie PHS wzmocni naszą pozycję w zachodniej Polsce -powiedział wczoraj William V. Carey, prezes CEDC, właściciela Bols Polska i Polmosu Białystok. Roczne obroty netto PHS wynoszą 170 - 180 milionów złotych.
CEDC kupiła dystrybutora za 8,3 miliona dolarów: 80 procent kwoty spółka zapłaciła gotówką, resztą własnymi akcjami.
Dzięki przejęciu przychody ze sprzedaży netto CEDC powinny w tym roku wzrosnąć i wynieść 1,13 -1,18 mld dolarów (ponad3 miliardy złotych). Przedtem spółka szacowała, że wyniosą one 1,1 -1,15 mld dolarów.
Efekty przejęcia będą widoczne także w przyszłym roku. Zarząd CEDC szacuje, że przychody netto spółki powinny zwiększyć się do 1,26 -1,36 mld dolarów.
Tymczasem skutków transakcji nie docenili wczoraj inwestorzy. Na zamknięciu akcje CEDC kosztowały 99 złotych. To o 1 procent mniej niż w piątek.
PHS nie jest pierwszym dystrybutorem, którego przejęła CEDC. Sieć dystrybucyjna tej firmy składa się ju! ż z 16 centrów. William V. Carey od dłuższego czasu nie ukrywa, że rozwijanie jej ma umocnić jego spółkę na polskim rynku mocnych alkoholi.
CEDC -która już teraz sprzedaje blisko jedną trzecią wódki w Polsce -wciągu kilku lat chciałaby przejąć kontrolę nad połową rodzimego rynku wyrobów spirytusowych. - Własna sieć dystrybucji daje CEDC przewagę nad firmami, które zajmują się tylko produkcją -uważa Artur Iwański, analityk Erste Banku.
Pola CEDC nie zamierza oddać jej największy konkurent firma Sobieski. Jej udziały w polskim rynku wódki zbliżają się do 30 procent. Do Sobieskiego należy już siedem spółek dystrybucyjnych. Tylko w tym roku firma przejęła trzy z nich.
-Planujemy przejęcia kolejnych dystrybutorów - zapowiada Waldemar Rudnik, wiceprezes Sobieskiego. Z naszych informacji wynika, że rozmawia z kilkoma firmami.
Przedstawiciele branży uważają, że CEDC i Sobieski będą walczyć o udziały w rynku dystrybucji alkoholu do ostatniej hur! towni. Artur Iwański zwraca jednak uwagę, że w Polsce pozosta! ło już niewiele firm dystrybucyjnych, tak dużych jak PHS. Dlatego CEDC i Sobieski nie powinny koncentrować się jedynie na przejęciach. Różnych sposobów na rozwój dystrybucji szuka Sobieski. Nie jest wykluczone, że na giełdę trafi jego spółka handlowa Sobieski Trade.
Najwięksi producenci wódki w Polsce będą także szukać okazji do przejęć za granicą. CEDC zainteresowana jest Ukrainą i Rosją, gdzie sprzedaje się najwięcej wódki na świecie.
Zdaniem Williama Careya firma chce wejść na te rynki jak najszybciej, ponieważ w dalszym ciągu produkcja jest tam rozdrobniona. Ostatnio CEDC poinformowała, że kupiła prawa doczołowej rosyjskiej wódki Parliament.

źródło: Nielsen



cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|