Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Polska wódka nie podąży szlakiem whisky
z dnia:2009-01-12

Nie będzie promocji krajowej wódki. Producenci muszą zaciskać pasa z powodu kryzysu i wyższej akcyzy.
Nadchodzą trudne chwile dla producentów wódki. W 2009 r. sprzedaż wódki może się zmniejszyć nawet o 20 proc. Spodziewany spadek popytu to efekt podwyżki cen i wyhamowania konsumpcji.
Plany były ambitne. – Wprowadzając je w życie, chcieliśmy doprowadzić do wzmocnienia pozycji polskiej wódki za granicą, co przełożyłoby się na znaczny wzrost jej eksportu – mówi Leszek Wiwała, prezes stowarzyszenia Polski Przemysł Spirytusowy zrzeszającego większość producentów wódki w Polsce. Wiwała jest autorem „Strategii promocji polskiej wódki”.
Strategia zakładała, że do 2012 r. sprzedaż zagraniczna polskiej wódki mogłaby się zwiększyć do 70 – 80 mln litrów rocznie. Byłaby, więc niemal trzy razy większa niż w ubiegłym roku. To jednak nie koniec. Do 2020 r. eksport polskiej wódki miał się zwiększyć do 120 – 130 mln litrów, a w 2050 r. do 230 – 240 mln litrów rocznie.
Na razie jednak strategia musi trafić do szuflady. Od jesieni ubiegłego roku diametralnie zmieniła się sytuacja rynkowa. Gospodarka zwalnia, a polski rząd od 1 stycznia 2009 r. podniósł akcyzę na wyroby spirytusowe o 9 proc. Przedstawiciele branży spirytusowej uważają, że z powodu wzrostu cen i ogólnego ograniczenia popytu zmniejszy się sprzedaż wódki w naszym kraju. Według wstępnych szacunków w 2008 r. kupiliśmy w sumie ok. 250 mln litrów czystej wódki. Najczarniejszy scenariusz zakłada, że jej sprzedaż może spaść w tym roku nawet o 20 – 30 proc.
– Niepewna sytuacja rynkowa zmusza nas do znacznego ograniczenia wydatków, dlatego na razie nie będziemy prowadzić działań promocyjnych – przyznaje Wiwała.
Pierwszy etap wdrażania strategii miał się zakończył w czasie, gdy w Polsce będzie Euro 2012, po to, aby dotrzeć do kibiców i turystów, którzy przyjadą do nas na mecze piłkarskie. Koszt promocji szacowano na kilkadziesiąt milionów złotych. Z powodu trudności finansowych PPS nie sfinansuje w tym roku powstania szlaku polskiej wódki w małych rodzinnych gorzelniach. Branża chciała się wzorować na Szkotach, którzy w taki sposób reklamują whisky. PPS zakładał początkowo, że w tworzeniu szlaku mogłoby wziąć udział ok. 20 gorzelni.
Działać nie zacznie na razie także centrum dziedzictwa polskiej wódki. Miało ono łączyć w sobie elementy muzeum, kina, sklepu i restauracji. Nie będzie także książek o polskiej wódce napisanych przez znanych światowych degustatorów Kampanii promującej polską wódkę nie przeprowadzi także Polish Vodka Association (PVA), organizacja założona przez Wyborową SA i Central European Distribution Corporation. Jak przyznają jej członkowie, nie tylko dlatego, że konieczne jest ograniczanie wydatków.
Co przewidywała strategia promocyjna:
1. wsparcie polskiej wódki za granicą, co miało się przełożyć na znaczny wzrost eksportu – o ok. 30 proc. do 2012 r.
2. utworzenie szlaku polskiej wódki w gorzelniach produkujących spirytus najwyższej jakości, m.in. na Podlasiu, Warmii, Mazurach i Kujawach – podobny dla whisky mają Szkoci
3. budowę centrum dziedzictwa polskiej wódki z muzeum, restauracją i sklepem
4. wydanie książek o historii i zaletach polskiej wódki przygotowanych przez uznanych na świecie degustatorów (także w języku angielskim)
5. badania dotyczący innowacji

Źródło: Rzeczpospolita



cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie
|Strona główna|Mapa strony|O stowarzyszeniu|Strefa dla Członków|Alkohole|Tytoń|Nowości|Zdjęcia|
|Forum|Księga gości|Linki|Szkolenia|Kontakt|Polityka Cookies|
|Degustacje whisky|Degustacje win|Degustacje cygar|Degustacje trunków polskich|